top of page
WORKSHOP 'Traumasensitief lesgeven'

Trauma heeft een impact op het welbevinden van leerlingen en dus op hun leren. Deze workshop geeft leerkrachten en andere onderwijsprofessionals kennis en handvaten om beter te begrijpen wat trauma betekent en hoe je als leerkracht deze leerlingen kan ondersteunen om hun zenuwstelsel te herprogrammeren. 

pexels-pixabay-236151.jpg
Hoe breng je traumasensitief onderwijs in de praktijk?

Heel wat leerlingen dragen een zware rugzak met zich mee, wat een grote impact kan hebben op hun leervermogen en hun gedrag op school. Leerlingen die overreageren, woede-uitbarstingen hebben of plots kunnen ontploffen. Of leerlingen die zich terugtrekken en geen contact zoeken met anderen, passief zijn, of angstig om zich uit te drukken. Het zijn allemaal signalen van trauma. Maar hoe ga je daar als leerkracht mee om? 

INHOUD

In de workshop ‘Traumasensitief lesgeven’ vertrekken we vanuit de definitie van trauma-expert Peter Levine om trauma beter te begrijpen: 'Trauma is niet de gebeurtenis, maar de impact van die gebeurtenis op je zenuwstelsel'. Daarbij bekijken we wat die impact concreet betekent voor leerlingen, en hoe zich dat kan uiten in een klasomgeving.

Daarna bekijken we hoe je als leerkracht een leeromgeving kan creëren waarin deze leerlingen zich veilig voelen en goed kunnen leren. Maar ook hoe je omgaat met trauma-gerelateerd gedrag, zoals woede-uitbarstingen, en hoe je hen helpt hun emoties te reguleren. Hier geven we enkele concrete tips&tricks. 
Ten slotte bekijken we ook hoe je de leerlingen kan ondersteunen om hun zenuwstelsel te herprogrammeren, zodat ze hun
welbevinden kunnen versterken.

KENMERKEN

De workshop:

  • is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, combineert fysiologie (neurowetenschappen) en psychologie en implementeert het meest recente trauma-onderzoek van onder meer Peter Levine, Gabor Maté en Bessel van der Kolk.

  • biedt deelnemers een kader om trauma en trauma-uitingen beter te begrijpen, en vandaaruit te handelen.

  • werkt preventief en empowerend aan duurzaam welbevinden.

  • heeft de bedoeling om mensen in hun kracht te zetten, vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid.

VOOR WIE?

De workshop is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals: leerkrachten, ondersteunend personeel, directieleden, CLB-medewerkers, docenten van de volwasseneneducatie, enz. 

Een groep telt bij voorkeur maximum 40 personen, maar de groepsgrootte is bespreekbaar. 

DUUR?

De workshop duurt 2 uur
De duur van de workshop kan in onderling overleg aangepast worden. 

PRAKTISCH

Benodigdheden voor de workshop: een voldoende ruim lokaal, opstelling in U-vorm, een scherm en beamer, een bord met krijt of een flipchart met stiften, internetverbinding. 

De workshopbegeleider brengt zelf een laptop en ander didactisch materiaal mee.

PRAKTISCH

Je kan me bellen of mailen om een datum vast te leggen en de prijs te bespreken via info@inesverplancke.be of 0474/366.413.

bottom of page