top of page
WORKSHOP 'Omgaan met uitdagend gedrag'

Deze workshop geeft onderwijsprofessionals kennis en handvaten om uitdagend gedrag, als een uiting van onwelbevinden, beter te begrijpen en antisociaal gedrag te voorkomen of er beter mee om te kunnen gaan.  

Afbeelding1.avif
Hoe voorkom je of ga je om met uitdagend gedrag?

Gedrag is communicatie. Uitdagend gedrag vertelt ons dat die leerlingen niet goed in hun vel zitten (wat hun gedrag niet goedkeurt, maar wel handvaten biedt).

En die groep groeit. 85% van de leerkrachten geeft aan dat ze steeds vaker geconfronteerd worden met moeilijk gedrag van leerlingen. Dat blijkt uit een internationale bevraging van het Crisis Prevention Institute (03/2022).

Maar hoe ga je daar nu op een effectieve manier mee om?

INHOUD

In de workshop ‘Omgaan met uitdagend gedrag’ leren we eerst gedrag beter te lezen, als eerste stap om beter te leren omgaan met uitdagend gedrag van leerlingen. Waarom is iemand opstandig of agressief? Wat is er aan de hand als iemand z’n hoody opzet of de clown uithangt? Enz. 
De Polyvagaal theorie legt uit hoe ons zenuwstelsel werkt en ons welbevinden samenhangt met hoe we ons voelen, hoe we denken en hoe we ons gedragen. Het is dus de ideale basis om leerlingengedrag beter te begrijpen. 
Eens we een duidelijker zicht hebben op waar gedrag vandaan komt, kunnen we bekijken hoe je er nu best mee omgaat of hoe je het voorkomt. Het gaat daarbij om concrete do’s and don’ts die meteen ingezet kunnen worden in de klaspraktijk. We wisselen daarbij ook onderling ervaringen en tips & tricks uit.

KENMERKEN

De workshop:

  • is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en combineert fysiologie (neurowetenschappen) en psychologie.

  • biedt deelnemers een kader om gedrag beter te begrijpen als een uiting van (on)welbevinden, en vandaaruit effectiever te kunnen handelen.

  • werkt preventief en empowerend aan duurzaam welbevinden.

  • heeft de bedoeling om mensen in hun kracht te zetten, vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid.

VOOR WIE?

De workshop is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals: leerkrachten, ondersteunend personeel, directieleden, CLB-medewerkers, docenten van de volwasseneneducatie, enz. 

Een groep telt bij voorkeur maximum 40 personen, maar de groepsgrootte is bespreekbaar. 

DUUR?

De workshop duurt 2 uur
De duur van de workshop kan in onderling overleg aangepast worden. 

PRAKTISCH

Benodigdheden voor de workshop: een voldoende ruim lokaal, opstelling in U-vorm, een scherm en beamer, een bord met krijt of een flipchart met stiften, internetverbinding. 

De workshopbegeleider brengt zelf een laptop en ander didactisch materiaal mee.

PRAKTISCH

Je kan me bellen of mailen om een datum vast te leggen en de prijs te bespreken via info@inesverplancke.be of 0474/366.413.

bottom of page